2016-02-22

Lägre bränsleförbrukning med MetaQ

En ny studie utförd av JTI (Institutet för Jordbruks- och Miljöteknik) visar att det är ekonomiskt fördelaktigt att använda MetaQ 75 vid transporter jämfört med vagnstyper av lägre teknisk nivå.

MetaQ 75 drar mindre bränsle

Används vagnen i heltidsarbete är investeringsskillnaden jämfört med 2 dubbelkopplade low-tech vagnar intjänad på ungefär 25 veckor enligt JTI. Detta beror på att MetaQ drar ungefär 20-28 % mindre bränsle per transporterat ton och lastförmågan är väsentligt högre, vilket minskar antalet resor. Det enda undantaget är vid transporter av mycket låga vikter på korta sträckor.

Studien har skett på uppdrag av energimyndigheten och testerna har genomförts på exakt samma sträcka under ungefär 20 timmars körning i 50 minuters sekvenser, både lastat och olastat i 50/50 terräng och asfalt. Vagnarna i studien motsvarar de verkliga skillnader som råder på marknaden idag.

MetaQ har en unik flexibel flakkonstruktion

MetaQ:s goda resultat beror bland annat på en unik flexibel flakkonstruktion i höghållfast Hardox 450 stål från SSAB med låg egenvikt. De hydrauliskt fjädrade axlarna från BPW är separatupphängda vilket möjliggör ökad lastkapacitet, bättre viktfördelning och större hjul, i detta fall 710/26.5 från Trelleborg. JTI kan i studien inte avgöra vilken av MetaQ:s komponenter som ger den låga bränsleförbrukningen, bara att summan av dem leder till det observerade resultatet.

”Vi tycker att studiens resultat är mycket bra”, säger Anders Ivarsson, Metsjö. Han framhåller att den beräknade livstiden för MetaQ 75 är ca 20-30 år vilket gör att man kan se den som en mycket bra investering.

Även Metsjös flakväxlare MetaFlex bygger på samma axelkonstruktioner men har lägre egenvikt i förhållande till andra flakväxlare på marknaden och Anders Ivarsson tror därför att besparingen kan vara ännu större i flakväxlarsegmentet.

Mer info om MetaQ hittar du här.

Hela studien kan du läsa på JTI:s hemsida.

Vagnar
Dela:  
 
Tipsa en vän
Din kommentar har skickats. Ett fel inträffade. Försök igen senare Stäng
Kontakta oss
Ditt meddelande har skickats Ett fel inträffade. Försök igen senare Stäng