2012-03-19

Fendt 300 Vario - Klassiker som förnyas

För att uppfylla kommande miljökrav har Fendt vidareutvecklat 300-serien och presenterar nya 300 Vario med bränslebesparande SCR-teknologi.

Den moderna motorteknologin har gjort det möjligt att skapa en ny toppmodell,
313 Vario, med 135 hk motoreffekt. Många av seriens välkända och populära egenskaper har behållits samtidigt som flera nya tekniska detaljer gör 300-serien extra intressant. 

Nya Fendt 300 Vario SCR med Xenonbelysning

Bränslekonomi och prestanda
Med nya toppmodellen 313 Vario SCR, med en effekt på 135 hk, innehåller 300-serien nu fem modeller från 95 till 135 hk. Nya 300 Vario SCR har en fyrcylindrig motor på 4,04 liter från Deutz. Turboaggregatet, med elektroniskt styrd wastegate och viskokoppling, är identisk med lösningen på de större traktorerna. Fendt har valt den bränslebesparande SCR-tekniken för att uppnå avgaskraven enligt Euro 3b (Tier IV interim). Tekniken, som är känd från 700 SCR, 800 SCR och 900 SCR, har visat sig vara mycket bränsleeffektiv. Den större 936 Vario SCR har i DLG:s Powermix-test endast 240 g/kWh, det lägst uppmätta värdet någonsin. Med AdBlue-tekniken kan motorns prestanda optimeras för hög effekt och låg bränsleförbrukning. Efter motorn tar sedan avgasreningstekniken vid utan att påverka motorns prestanda negativt. Den fyrcylindriga motorn i nya 300 Vario SCR har segdragningsprestanda med upp till 43 % momentökning och 590 Nm max vridmoment.

Nya 300 Vario SCR har den sedan tidigare välkända steglösa Vario-transmissionen. Körhastigheter från 20 meter upp till 40 km per timme erhålls helt steglöst. Dessutom finns enkel fram/backväxling med inbyggd stoppfunktion. Den kombinerade motor- och transmissionsstyrningen TMS är standard på nya 300 Vario SCR.

Enkel att köra med lätthanterlig teknik
Manövreringen av nya 300 Vario SCR är enkel och överskådlig. Alla reglage är samlade runt ratten och i konsolen till höger om föraren. Information om körd areal, tid med mera ges i terminalen som fått nytt utförande. Variotransmissionen styrs med ett enda reglage, placerat till höger om föraren och därmed försvinner behovet av separat stegväxelspak, gruppväxelspak, krypväxelspak och liknande.  

Många nya detaljer i nya 300 Vario SCR
Man har fokuserat på förarkomforten. Såväl hyttfjädring som framaxelfjädring finns som tillvalsutrustning. Ratten är ställbar och det finns ett antal olika förarstolar att välja mellan. Arbetsbelysning med Xenon-lampor underlättar körning även i mörker. Nya vidvinkelbackspeglar ökar säkerheten.

Perfekt för frontlastarkörning
Nya 300 Vario SCR har en del nyheter som underlättar körning med frontlastare. Hydraulkapaciteten har ökats till 83 liter per minut. Den nya, kraftigare framaxeln medger större styrutslag för mindre vändradie, som nu är endast 4,2 meter. Nytt är också de vridbara framskärmarna som förbättrar vändradien i kombination med frontlastare. Takfönster finns som tillval. Väl tilltagen arbetsbelysning med möjlighet att välja Xenon arbetslampor gör traktorn ännu mer lämplig till frontlastarkörning.

Många detaljförbättringar
Traktorns bromsar har förstärkts vilket även ökar maximal tillåten traktorvikt från 8 ton till 8,5 ton. I kombination med låg egenvikt om drygt 4,2 ton ger det möjlighet att extrabelasta traktorn ännu mer när man önskar högsta dragkraft. Trepunktslyftens kapacitet har ökats till nästan sex ton.

En legendarisk traktor
Fendts 300-serie har funnits i många år. Den har gjort sig känd för sin låga egenvikt, kompakta utförande och effektivitet. Totalt har Fendt levererat över 11.000 traktorer ur 300-serien. Nya 300 Vario SCR bygger vidare på dessa erfarenheter kombinerat med ännu lägre driftskostnader och högre prestanda.

Här finns ännu mer info om Fendt 300 Vario SCR.

Läs vad Holger Gehrke och Andreas Larsson tycker om sina Fendt 312 Vario SCR.

Traktorer
Dela:  
 
Tipsa en vän
Din kommentar har skickats. Ett fel inträffade. Försök igen senare Stäng
Kontakta oss
Ditt meddelande har skickats Ett fel inträffade. Försök igen senare Stäng